Blogi

  • Etusivu
  • Blogi
  • Virtuaalinen sukellus meren syvyyksiin – Virtuaalilasit kuntoutustyössä

Virtuaalinen sukellus meren syvyyksiin – Virtuaalilasit kuntoutustyössä

”En ole koskaan nähnyt, miltä meren pohjassa näyttää”, toteaa 61-vuotias nainen, kenen kanssa tehdään nimeämisen harjoituksia puheterapiatuokiolla virtuaalilasien avulla. ”Aukeaa uusi maailma”, hän jatkaa innostuneena ensimmäisestä virtuaalikuntoutuskokemuksestaan.

Virtuaalikuntoutuksesta saadut kokemukset lupaavia 

Kokemukset virtuaalikuntoutuksesta ovat innostavia:  Kuntoutujat ovat kerta toisensa jälkeen halunneet kokeilla laseja uudelleen ja toistaa harjoituksia huomaamattaan. Virtuaalimaailmat imaisevat hetkessä mukaansa. Vuorovaikutus terapeutin kanssa säilyy virtuaalimaailmassa, sillä terapeutti jakaa kokemuksen asiakkaan kanssa sekä pystyy seuraamaan asiakkaan suoriutumista tabletilta tai tietokoneen ruudulta reaaliajassa.

Kuntoutujat ovat kerta toisensa jälkeen halunneet kokeilla laseja uudelleen ja toistaa harjoituksia huomaamattaan.

Lapsiasiakkaiden kohdalla pelit on otettu innolla vastaan. Lasit silmillä harjoittelu sujuu kuin itsestään. Pelit ovat nykylapsille motivoiva tapa oppia haastaviakin asioita ja toistoja esimerkiksi nimeämisessä tai yläraajaharjoitteissa tulee huomaamatta harjoiteltua virtuaalikuntoutuksen aikana.

Virtuaalikuntoutusta käytetään Tutoriksella osana puhe-, toiminta- ja fysioterapiaa.
Virtuaalikuntoutus Tutoriksella.

Virtuaalisessa kuntoutuksessa hyödynnetään teknologian avulla erilaisia virtuaaliympäristöjä. Tämä on Tutoris Oy:ssä tuttua jo muutaman vuoden ajalta, jolloin virtuaalikuntoutusta on toteutettu kaiken ikäisille asiakkaille puhe-, toiminta- ja fysioterapiassa.

Virtuaaliympäristössä voidaan tuottaa käyttäjän kokemusmaailmaan mukaansatempaavia kolmiulotteisia ärsykkeitä, joiden avulla voidaan seurata käyttäytymistä sekä arvioida suorituskykyä. Virtuaaliympäristössä voidaan hetkessä tehdä harjoituksia myös muissa ympäristöissä, mihin terapiatuokion aikana ei muuten päästä harjoituksia tekemään.

Virtuaaliympäristössä voidaan tuottaa käyttäjän kokemusmaailmaan mukaansatempaavia kolmiulotteisia ärsykkeitä, joiden avulla voidaan seurata käyttäytymistä sekä arvioida suorituskykyä.

Tutoris on hankkinut eri aluekeskuksiin Vr-laseja ja testaa uusimpia sovelluksia jatkuvasti asiakkaiden kanssa. Tutoris on myös mukana kouluttamassa Snellman kesäyliopiston seminaarissa keväällä 2018 kuinka virtuaalikuntoutusta voidaan hyödyntää kuntoutustyössä.

Tutkittua tietoa virtuaalikuntoutuksesta

Virtuaalikuntoutuksesta julkaistaan uusia tutkimustuloksia kiihtyvään tahtiin. Neurology-lehden artikkelissa (2017) todettiin, että virtuaalitodellisuutta hyödyntävä kuntoutus parantaa potilaiden käsien toimintakykyä yhtä hyvin kun tavallinen kuntoutus. Virtuaaliaalista kuntoutusta on hyödynnetty henkilöillä, joilla on aivoverenkiertohäiriö, CP-vammaisten lasten ja nuorten sekä muiden neurologisten sairauksien yhteydessä (Llorens ym. 2014; Imam ja Jarus 2014: Rosie ym., 2015). Myös Suomessa aihetta on viime vuosina lähdetty tutkimaan yhä enemmän ja erilaisia hankkeita on menossa eri puolella Suomea.

Katso video lapsen kanssa tehdyistä virtuaalikuntoutusharjoitteista!

Lue lisää virtuaalikuntoutuksesta Tutoriksella.

Tutustu Tutoriksen virtuaalitiimiin.

Lähteet:

Imam B., Jarus T. Virtual reality rehabilitation from social cognitive and motor learning theoritical perspectives in stroke population. Rehabit Res Pract 2014.DOI:10.1155/2014/59450

Lloréns, R., Alviol S., Gil-Gómez J., Alganiz M, Colomer C., Noé E. Balance rehabilitation using custom-made wii Balance Board exercises. Clinical effectiveness and maintenance of gains in an acquired brain injury population. Int J. Disabil Hum Dev 2014; 13 (3): 327-332.

Rosie JA, Ruhen S, Hing WA, Lewis GN. Virtual rehabilitation in a school setting. Is it feasible for children with celebral palsy? Disabill Rehabil Assist Technol 2015; 10 (1): 19-26.

Brunner I. ym.(2017) Virtual Reality Training for Upper Extremitys in Subacute Stroke (Virtues): A multicenter RCT. Neurology, 2017. DOI 10.2112/WNL.0000000000004744

Blogin kirjoittaja:

Sari Arffman,
puheterapeutti ja kuntoutuksen kehitysjohtaja
Tutoris Erikoiskuntoutus