Ajankohtaista

Toimiiko etäkuntoutus?

22.2.2017

 

Voiko kuntoutus toimia etäteknologian avulla, vaikka kuntoutettava ja terapeutti  ovat fyysisesti eri paikassa? Voiko etäkuntoutuksessa olla minkäänlaista vuorovaikutusta? Onko etäteknologiaa vaikea käyttää ja toimiiko yhteydet? Onko etäkuntoutus yhtä tehokasta kuin perinteinen kuntoutus? Näitä kysymyksiä pyöriteltyäni mielessäni ajattelin, että kokeilemallahan siitä selviää.

Ennakkoluuloista irti kokeilemalla

Kun on työskennellyt 20 vuotta sosiaali- ja terveyspalveluissa hoitajana ja toimintaterapeuttina, luulee nähneensä jo aika paljon. Kuullessani ensi kerran etäkuntoutuksesta ajattelin, ettei toimintaterapiaa voi toteuttaa muutoin kuin kasvokkain, sillä näin on tehty aina ennenkin. Pureskeltuani asiaa alkoi ennakkoluulot ja vastarinta muuttua uteliaisuudeksi. Jos kerran etäkuntoutusta on monessa maailman kolkassa tehty jo vuosia ellei vuosikymmeniä, niin miksen minäkin uskalla sitä kokeilla.

Mitä etäyhteyden ottaminen vaatii?

Tutoriksen Pohjois-Savon Erikoiskuntoutuksessa sain mahdollisuuden toteuttaa etäkuntoutusta aivovaurion saaneen aikuisasiakkaan kanssa.  Asiakkaan henkilökohtainen avustaja toimi etäkuntoutuskertojen aikana nk. eAvustajana eli henkilönä, joka on etäkuntoutuksen ajan mukana asiakkaan kanssa. Hänen tehtävänsä on toimia yhteyshenkilönä ja auttaa esimerkiksi teknologian, aikataulutuksen ja materiaalien kanssa sekä asiakkaan huomion suuntaamisessa ja turvallisuuden ylläpitämisessä. Terapian toteutukseen käytimme molemmat tietokonetta, asiakas pöytäkonetta ja minä läppäriä. Ohjelman suojattu yhteys varmisti, että saamme toteuttaa terapian rauhassa ilman, että hakkerit pitkin maailmaa pääsisivät seuraamaan terapiaamme.

Toimintaterapiaa etäkuntoutuksena

Terapiaprosessin aikana harjoittelimme tavoitteiden mukaisesti keskittymistä, visuaalista hahmottamista ja muistia, asioiden ymmärtämistä ja yhdistelyä, sanallista kertomista, kuvailemista ja ajankäytön hallintaa. Tehtävät toteutimme reaaliaikaisesti erilaisin pelein ja tehtävin sekä keskustellen. Esimerkiksi tutustumiseen käytimme elämänjanaa, johon asiakas merkitsi tapahtumia elämänsä varrelta. Terapian lisäksi asiakas sai ”kotitehtäviä”, joiden toteuttamisesta vastasi asiakas itse. eAvustaja oli tukemassa, havainnoimassa ja muistuttamassa, jotta tehtävät tulivat tehtyä.

Kuntoutusjakson aikana harjoittelimme useita eri taitoja, kuten perinteisessä kasvokkain tapahtuvassa terapiassakin. Vuorovaikutuksessa oli puhetta, eleitä ja ilmeitä sekä niiden lisäksi käytimme kirjoitusta. Terapian toteutus oli joustavaa, kun kummankaan meistä ei tarvinnut siirtyä. Myös eAvustaja oli suurena hyötynä muistuttamassa ja ohjaamassa kuntoutujaa, jotta harjoitteita saatiin nivottua arkeen. Asiakkaan äidin palaute, jossa hän totesi, että oli yllättänyt, miten netin kautta asioita voi hoitaa ja kuinka eritavalla asiakas oli keskittynyt terapiaan, lämmitti mieltä.

Miksi etäkuntoutusta?

Meillä Suomessa on aikamoinen haaste terveyspalvelujen järjestämisessä. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus on arvioinut, että jos nykyisillä keinoilla tarjotaan palveluja, pitäisi meillä olla 30 vuoden kuluttua 40 % enemmän sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöä. Tämä ei ole mahdollista, sillä työväestö ei yksinkertaisesti riitä tähän.

Etäkuntoutuksen suurin hyöty on saatavuus ja sen avulla voitaisiin tasata kuntoutuksen ammattilaisten resursseja ympäri Suomen ja mahdollistaa kuntoutus useammalle sitä tarvitsevalle. Ajansäästö on merkittävä niin terapeutin kuin asiakkaan ja hänen perheensä näkökulmasta, sillä kenenkään ei tarvitse ajaa pitkiä välimatkoja saadakseen kuntoutusta. Etäkuntoutuksen on todettu olevan yhtä vaikuttavaa, ellei jopa tehokkaampaa, kuin kasvokkain tapahtuva kuntoutus. Osa tutkimuksista on päätynyt siihen tulokseen, että etänä käyntejä tarvittiin vähemmän ja tavoitteet saavutettiin nopeammin.

Ennakkoluuloja voi ja saa olla, mutta niistä on osattava päästää irti. Uutta ja ihmeellistä on uskallettava kokeilla, koska niistä voi tulla itselle ja asiakkaalle hyvä ja tässä tapauksessa kuntoutusta edistävä kokemus.

 

Etäkuntoutuksen edut

  • Mahdollistaa palvelut lähes kaikkialla
  • Apuna etäkuntoutukseen perehtyneet erikoisasiantuntijat
  • Monipuoliset kuntoutusvaihtoehdot
  • Motivoi lapsia harjoitteluun
  • Palvelu asiakkaan omaan elinympäristöön
  • Ei ylimääräistä matkustamista
  • Mahdollistaa entistä paremmin läheisten osallistumisen kuntoutukseen
  • Helppokäyttöisyys tietokoneen kautta

 

toimintaterapeutti ja aluejohtaja Marika Kankkunen, Tutoris Oy – Pohjois-Savon Erikoiskuntoutus

Tutoris Oy on Suomen johtava etäkuntoutustapalveluita tarjoava yritys. Etäkuntoutuksen kehittäminen on aloitettu Tutoriksessa jo vuonna 2013 ja yrityksen kaikki työntekijät ovat vuoden 2016 aikana suorittaneet etäkuntoutussertifikaatin, joka on ainutlaatuista koko maailmassa. Lue lisää ja tule sinäkin etäkuntoutukseen.

Lue lisää aiheesta

Linnuntie Kelan ja Tutoriksen yhteinen lasten etäkuntoutushanke

Sata Ärrää ja Ässää  Tutoris tarjoaa sadalle suomalaiselle lapselle ilmaista nettiterapiaa

Kelan etäkuntoutushanke