Blogi

  • Etusivu
  • Blogi
  • Kesätyö Tutoriksessa – ”Top ykkönen kaikista kesätöistä, ehdottomasti”

Kesätyö Tutoriksessa – ”Top ykkönen kaikista kesätöistä, ehdottomasti”

On aurinkoinen maanantaiaamu. Kesäkuu on juuri alkanut. Myös uusi työviikko on jälleen alkamassa, mutta nyt se tuntuu tavallista jännittävämmältä. Tiimimme uudet kesätyöntekijät, Oulun yliopiston puheterapeuttiopiskelijat Rita ja Emily, aloittavat tänään työnsä. Toimin tiimissämme kesätyöntekijöiden ohjaajina, ja otan heidät vastaan ensimmäisenä aamuna. Yhdeksältä alkaa perehdytys etäyhteyksin. Sitä ennen varmistetaan, että kesätyöntekijöiden kannettava tietokone saadaan yhdistettyä verkkoon. Aivan aluksi kuitenkin keitetään aamukahvit ja jutellaan kuulumisista – tottakai! Ritalle tämä on jo toinen vuosi Tutoriksen kesätyöntekijänä, Emilylle taas työpäivä on Tutoriksella ensimmäinen.

Merkkarikerho-ohjaajat Rita ja Emily

KESÄTYÖNTEKIJÄT MERIROSVOKERHOJEN OHJAAJINA

Tutoris on jo vuosien ajan palkannut puheterapeuttiopiskelijoita kesätöihin. Kesätyöntekijöiden tärkeimpiä työtehtäviä on Merirosvokerhojen ohjaajina toimiminen. Tutoriksen eri aluekeskuksissa ympäri Suomen pidetään kesäisin Merirosvokerhoja kouluiän kynnyksellä oleville lapsille. Kerhoissa harjoitellaan muun muassa kielellisen tietoisuuden taitoja, lukivalmiuksia ja artikulaatiota mukaansatempaavan merirosvoteeman ympärillä – luonnollisesti kadonnutta aarretta etsien. Merirosvokerhot ovat olleet suosittuja ja pidettyjä, ja voinkin heti kahvittelun lomassa ilmoittaa Ritalle ja Emilylle, että molemmat Kajaanin kerhot ovat täyttyneet innokkaista pienistä merirosvoista.

Ritan ja Emilyn ensimmäisen työviikon tavoitteena on Merirosvokerhojen sisällön suunnittelu. Lisäksi he pääsevät tutustumaan Tutoriksen Kainuun tiimin toimintaan osallistumalla terapeuttien viikoittaiseen palaveriin, Silppuriin. Myös materiaalihankinnat tehdään ensimmäisellä työviikolla Ritan ja Emilyn toiveiden mukaisesti. Ostoslista pitää tänä vuonna sisällään muun muassa valkoisen lakanan merirosvolippuja varten, kangastusseja, höyheniä, tarroja ja kimalleliimaa. Toimiston täyttää ihana naurun helinä ja suunnitelmat etenevät hyvää vauhtia. Aivan nollasta Merirosvokerhojen sisällön suunnittelua ei tietenkään tarvitse aloittaa, sillä kerhoja varten on olemassa vapaasti käytettävissä oleva materiaalipankki. Ohjaajien persoona ja luovuus saavat kuitenkin kerhoissa mielellään näkyä. Seuraavat viikot kuluvat tiiviisti Merirosvokerhojen ohjaamisen parissa. Pikku merirosvot saapuvat toimistolle päivittäin hymyissä suin ja esittelevät ylpeinä askartelujaan.

Ritan ja Emilyn työskentelyä kerhon vetäjinä on ilo seurata – niin luontevasti heiltä jo lapsiryhmän ohjaajina toimiminen sujuu.

Lapset tulevat kerhoon mielellään ja kuulen hyvää palautetta kerhoista myös vanhemmilta. Rita ja Emily kertovat myöhemmin, että Merirosvokerhojen ohjaajina toimiminen on ollut heidän mieluisin työtehtävänsä.

EI PELKKÄÄ KERHOILUA

Kesätöihin Tutoriksen kerho-ohjaajana kuuluu Merirosvokerhojen ohjaamisen lisäksi myös paljon muita työtehtäviä – esimerkiksi materiaalinvalmistusta tiimin terapeuttien käyttöön sekä terapeuttien asiakastyön seuraamista. Tänä kesänä opetan Ritan ja Emilyn käyttämään Boardmaker-ohjelmaa, jolla he alkavat heti innokkaasti valmistaa kuvallista kommunikointimateriaalia. Tästä taidosta on varmasti hyötyä jatkossa, kun opiskelijat siirtyvät työelämään!

Rita kertoo saaneensa viime kesänä tiimin terapeuttien asiakaskäyntien seurannoista hyviä vinkkejä, joita on voinut hyödyntää omissa opiskelijaterapioissaan. Myöskin opiskelun kannalta kesätyöstä Tutoriksella on siis hyötyä.

Opiskelijat saavat kesätyöllä Tutoriksen kerho-ohjaajina jopa kerrytettyä opintopisteitään yliopistolla.

”TOP YKKÖNEN KAIKISTA KESÄTÖISTÄ, EHDOTTOMASTI!”

Ensimmäinen viikko Merirosvokerhon ohjaajina on juuri päättynyt, kun istun Ritan ja Emilyn kanssa alas juttelemaan kuulumisista.

Rita hihkaisee heti, että kesätyö Tutoriksen kerho-ohjaajana menee hänen mielestään top ykköseksi kaikista kesätöistään – ehdottomasti!

Myös Emily on viihtynyt Tutoriksen kerho-ohjaajana mainiosti. Itsenäinen työskentelytapa sopii molemmille hienosti. He ovat saaneet listan konkreettisia työtehtäviä suoritettavakseen, mutta ovat vapaasti saaneet suunnitella, milloin ja miten haluavat tehtävät suorittaa. Liukuva työaika koskee Tutoriksella myös kesätyöntekijöitä, ja mahdollistaa työn suunnittelun joustavasti työparin kesken.

Rita ja Emily ovat kokeneet aitojen terapiatilanteiden seurannan tärkeäksi osaksi omaa ammatillista kasvuaan.

Kainuun tiimissä kesätyöntekijät pääsevät seuraamaan sekä puhe- että toimintaterapia-asiakkaiden kuntoutusta – kuntoutujien ja läheisten luvalla, tietysti. Tämä konkretisoi opiskelijoille omassa tulevassa ammatissa toimimista ja hälventää jännitystä työelämään siirtymisestä. Rita ja Emily suosittelisivatkin Tutoriksen kerho-ohjaajina toimimista lämpimästi muillekin puheterapeuttiopiskelijoille. Oman alan työtehtävissä toimiminen puheterapiaopintojen aikana on varsin rajallista, mutta Tutoriksen kerho-ohjaajana se mahdollistuu hauskalla ja innostavalla tavalla, laillistetun puheterapeutin ohjauksessa.

Tutoriksen kerho-ohjaajana pääset tutustumaan yksityisen sektorin terapeuttien arkeen. Saat lisäksi arvokasta kokemusta lapsiryhmän ohjaamisesta suosituissa Merirosvokerhoissamme. Myös terapiamateriaalin valmistus ja ideointi sekä aitojen kuntoutustilanteiden seuranta kuuluvat työtehtäviisi. Kesätöiden lisäksi tarjoamme puhe-, toiminta- ja fysioterapia-alan opiskelijoille harjoittelupaikkoja ympäri vuoden. Lue lisää Tutoriksen nettisivuilta  ja seuraa ilmoitteluamme!

 

Kirjoittanut puheterapeutti Anna Koivukangas, Tutoris Kainuun Erikoiskuntoutus

Olen Anna Koivukangas, kajaanilainen puheterapeutti. Olen työskennellyt Tutoriksella Kainuun tiimissä superhauskojen työkavereiden kanssa vuodesta 2013 lähtien. Työssäni olen erityisen kiinnostunut kuvakommunikaatioon liittyvistä asioista ja uusien terapiamateriaalien ideoinnista. Vapaa-ajallani käyn laulutunneilla, neulon, askartelen ja hoidan kissojani Elmoa ja Aapoa.